Tips Hilangkan Stress

Sunday, September 01, 2013


Dalam Islam , tekanan boleh dikatakan kesenangan dan kesusahan merupakan ujian Allah yang semata-mata untuk menguji ketakwaan hamba-Nya.

Stress . 
Itulah yang sering kali aku alami. Every hour,every minutes and every second.
Banyak kawan and guru kata muka aku ni stress sangat.
Tapi macam biasa aku hanya menafikan kata kata mereka tu walaupun hakikatnya memang aku selalu stress.

Banyak masalah yang aku hadapi sekarang ni. 
So aku nak juga kongsi tips ni dengan korang.

In Shaa Allah , stress korang tu akan hilang sekejap.


1 . Banyak kan Berdoa

Allah pasti akan menolong hamba-Nya yang menghadapi masalah. Perbanyakkan lah berdoa .



2 . Ambil wudhu

Cara ni akan buat hati korang bertambah tenang. Cuba lah.
Korang tak akan menyesal.


3 . Menangis

Menangis bukan tandanya korang lemah and putus asa. Menangis lah sepuas puasnya. 


4 . Makan chocolate or ice cream


Selalunya kalau aku tengah stress pasal study or masalah kat sekolah,aku akan ambil chocolate yang aku selalu simpan kat laci aku. For emergency. Bagi aku chocolate ni dapat jugak hilang kan stress kita untuk sementara.


5 . Melukis

Bagi yang memang berminat dalam melukis , korang boleh lah guna cara ni.
Stress korang akan hilang time korang tengah fokus dengan lukisan dihadapan tu.


6 . Dengar lagu

Korang dengar lah lagu kesukaan korang. Bagi yang stress sebab putus cinta tu jangan lah dengar lagu sedih pulak ye :)


7 . Luahkan Masalah dengan Orang yang Dipercayai

Carilah kawan baik korang & ceritakan masalah korang tu dengan diorang.
Dengar kata kata nasihat dari mereka dan in Shaa Allah korang tak kan melakukan tindakan yang bodoh.


8 . Cukup Tidur

Tidurlah dalam 6-8 jam dalam sehari. Jangan terlebih atau tak cukup tidur pulak.
Nanti bertambah pulak masalah korang tu.


9 . Bersantai

Tenang kan fikiran korang tu dengan berjalan jalan kat taman ataupun luar rumah.
Spending time with friends will be worth it too :)


10 . Sayangi lah diri anda

Kalau korang sayang dgn diri sendiri,comfirm korang tak kan bertindak melulu.
Think positive. Jangan biarkan emosi korang tu menguasai diri.


11 . Bukak blog , facebook , tumblr , twitter

Cara ni berhasil bagi sesetengah orang je termasuklah aku. Haha







Akhir kata ,





Post a Comment