Ostrolia Aku Datang | Book Review

Saturday, June 03, 2017

Assalamualaikum



Aku ambil masa yang lama jugak nak habiskan buku ni. Asyik tertangguh je.



aku ingatkan buku ni baru diterbitkan tahun ni tapi bila aku check rupanya dah diterbitkan pada tahun lepas,tak lah lama sangat kan?


aku dah lama tak beli buku macam ni,sebelum ni asyik beli buku fixi je. Novel cinta pun aku dah jarang sangat beli,tak ada mood kot nak baca novel genre tu lagi haha dulu masa sekolah menengah boleh lah kan



honestly,bagi aku novel ni biasa-biasa je. Tapi yang bestnya sebab dapat baca banyak pengalaman L kat Ostrolia. Aku memang suka baca pengalaman2 orang macam ni. Bagi aku, L memang seorang yang berani. Selepas dapat biasiswa tu,L terus pergi ke ostrolia seorang diri untuk melanjutkan pelajaran. Jauh kot ostrolia tu. Lagi2 dia ada adik OKU and mak dia bekerja keras untuk mencari rezeki sebab parents dia dah lama tak bersama so nak tak nak mak dia yang tanggung diorang. 


Perwatakan L ni macam lelaki sikit. Berani. Aku tak dapat bayangkan kalau aku kat negara orang lain seorang diri hahaha 

banyak pengalaman L yang menakutkan berlaku bila dia melanjutkan pelajaran kat sana. Yelah,negara orang putih kan. Culture diorang berbeza sikit dari kita. Part yang aku tak suka bila L selalu terserempak dengan orang2 mabuk bila balik malam,allah orang mabuk ni bahaya tau tak. Tapi L ni berani although dia pun ada rasa takut sikit hahaha


and part yang paling menyampah bila kawan lelaki omputih tu ajak L makan bab*,dia memang tahu yang L ni Islam tak boleh makan bab* tapi makin galak pulak dia pujuk L. Last-last L berambus dari restoran tu. 


ada beberapa ayat yang suka dalam novel ni ;



and this ;



ada satu cerita yang buat aku tergelak and rasa tak percaya,kisah yang bertajuk Miss T kalau tak silap aku,jap. 


ha'ah, Miss T lah. Miss T ni kawan L jugak,dari Malaysia jugak. Tengah dalam proses ambil PHD,usia Miss T ni dalam 40-an tapi berlainan bangsa. Nak tergelak pun ada aku baca kisah ni hahaha terbayang-bayang pulak aku eh,umur dia dah tua kot tapi ada hati jugak eh nak buat perangai macam tu hahaha last2 L tak nak contact dia lagi. Aku tak nak bagitau pasal cerita ni,korang baca lah sendiri nanti 😀😀




4.0/5

6 comments

  1. setuju pasal tk nang buku biasa2, tapi pengalaman L ya banyak best. kmk suka style ayat nya nk selamber jak ya. :D worth buying and reading utk santai2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aok eh sik rugi juak kmk beli tok hihi ya pun kmk beli sbb ada ngga dalam blog ktk hariya :))

      Delete
  2. alaaaa....kenak sik cerita abis?? aieeee...dah eksited mok tauk apa gik..
    kenak belilah pas tok gayanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha saja kmk sikmaok cerita habis kak :P bagus ktk pegi beli ajak hahaha :D

      Delete
  3. oh L tu perempuan ke? hebat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah perempuan,watak dia ada mcm tomboy sikit hehe

      Delete