Pengalaman Memandu Selepas Dapat Lesen

Saturday, November 14, 2015



Assalamualaikum

Teringat dengan pengalaman memandu dulu selepas baca entry ni.
It was like 2 years ago in 2013 masa ambil result SPM. bhahaha malu sehhh nak cerita ni
Cisss 


So nak dijadikan cerita waktu tu bapa aku tak ada kat rumah,outstation. And cun pulak haritu result SPM keluar so wajib lah nak pergi kan cause nak jumpa kawan selepas berbulan cuti panjang.


So i call my friend to pick me up. Actually kalau tak silap aku boyfriend dia yg drive masa tu. At first aku tak tahu dia drive kereta kancil cause she didnt even tell me and masa tu my other friend pun nak ikut tumpang. Bila dia sampai je depan rumah,baru aku perasan tak cukup tempat duduk. Memang full sebab her mom ikut sekali.


Aku of course lah rasa bersalah kan,tak kan nak tumpang juga kot? And she was like "engkau bukan dah dpt lesen ke? Apesal tak drive je?" Amboi senang je cakap eh aku masih ada rasa takut lagi nak drive especially manual gila nervous


So aku suruh je lah dia jalan dulu. Dah terpaksa so aku decide nak drive je kereta manual bapa aku.
My other friend yang nak tumpang sekali tu dah ternganga kot tengok aku sebab tak percaya aku akan drive. She already know that im sucks at driving even though aku dapat full mark time JPJ test hahahaha


So aku start kan enjin dengan bismillah and go. Aku berhenti kat tepi jalan kampung kejap sebab nak berdoa semoga semuanya berjalan dgn lancar sebelum nak masuk ke jalan besar. If you know what i mean here.


Dah habis doa aku teruskan perjalanan and tekan gear 1. Then gear 2 pulak. Everything is going fine until aku nak tukar ke gear 3. I dont know why but im like stuck. Aku tak tahu macam mana nak tukar direction ke gear 3.  Maybe sebab nervous. So aku ambil keputusan untuk guna gear 2 je.


And guess what? Start dari aku mulakan perjalanan dari rumah sampai lah ke sekolah aku just guna GEAR 2 je. Caya tak? Hahahahaha yes aku terpaksa slow kan speed and just focus on the road.


Alhamdulilah tak ada perkara buruk yang berlaku. Aku terpaksa okay? Bukan sengaja tu.
Everything was fine at the beginning tapi bila dah balik tu ya allah i dont know what to say. Tak ada accident tapi 'perkara tu' macam dah jadi trauma kat aku . Thats why sampai sekarang aku dah tak drive lagi. Lesen simpan macam tu je tak diguna. Useless. I dont know. Aku dah tak berani bawa kereta ke jalan besar lagi. Kalau kat kampung tu masih okay lagi. Haha lol

1 comment